יישור שיניים בשתי לסתות

יישור שיניים

אבל האורתודונט האחר אמר לי שאפשר לטפל רק בלסת העליונה אז למה יישור שיניים בשתי לסתות?

אני לא מבין אם את אומרת שהלסת העליונה בסדר והבעיה היא רק בתחתונה אז מדוע את מציעה טיפול יישור שיניים בשתי הלסתות ?

אלה הן חלק מהשאלות שמתקבלות כתגובה כשהורים וילדים שומעים שתוכנית הטיפול מציעה טיפול בשתי הלסתות. במרפאתנו נהוג לשתף ולחלוק ולכן החלטתי להעלות על הכתב את הסיבות ולפרסם זאת לנוחיותכם.

למה לא כדאי לטפל רק בלסת אחת בתהליך יישור שיניים ?

טיפול יישור שיניים (טיפול אורתודונטי) הוא טיפול נפוץ שיש לו מטרות אסתטיות אך גם פונקציונליות (תפקודיות), ונפוץ בעיקר בקרב בני נוער.

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר המטופלים שהם מעל גיל 18 כחלק ממגמה של מודעות גבוהה יותר לאסתטיקה ועקב השתכללות שיטות הטיפול הבלתי נראות. (קשתיות שקופות, סמכי חרסינה או מכשור פנימי).

פעמים רבות מטופל מגיע עם תלונה על אזור נקודתי באחת הלסתות. בעקבות זאת, הוא עשוי לבקש לטפל רק בלסת אחת.

למרות שהמטופל התלונן על בעיה נקודתית, ייתכן שהאורתודונט ימליץ על טיפול בשתי הלסתות, והמטופל יתהה: ״אבל למה ד״ר? הבעיה היא רק כאן? למה צריך גשר גם למעלה וגם למטה?״

הסיבות הנפוצות המצריכות טיפול בשתי הלסתות הן:

  • טיפול בשתי הלסתות מאפשר לאורתודונט לבצע התאמה טובה יותר של שתי קשתות השיניים, האחת לשניה. זאת על מנת לאפשר סגר תקין ותפקודי. שתי קשתות השיניים נסגרות האחת בתוך השניה כמו עלי ומכתש. היכולת לקבל סגר תקין תלויה בהדבקה של שתי קשתות השיניים, למרות שהבעיה נעוצה רק באחת מהן. אמנם הגורם התפקודי לא היה מה שהביא אותך אולם באורך ואורח חיים בעולמנו מוטב שהסגר יהיה תקין והפה והשיניים יתפקדו כראוי, מעבר לעניין הבריאותי המיידי מדובר בתהליך שיכול לסייע בשמירת השיניים בגיל המבוגר יותר.
  • אנו נוטים לראות בעיקר את הבעיה העיקרית, את אותה השן שמפריעה לנו בעין, ולא בעיות נוספות קיימות. לרוב, כאשר הבעיה העיקרית נפתרת בעקבות הטיפול האורתודונטי, והשן ש״הציקה״ לנו בעין הסתדרה, אנו נמצא בעיה אחרת להתמקד בה. במקרה כזה, אחרי שנפתרה הבעיה הנקודתית, ייתכן שהמטופל יחליט שכעת הבעיה המשנית בולטת ומפריעה לו. על מנת שלא להגיע למצב זה, ומתוך הנחה ש״אם כבר עושים גשר, אז כמו שצריך״, ייתכן שהאורתודונט ימליץ על הדבקת שתי קשתות השיניים.
  • עם הגיל, חלים שינויים במראה הפנים, כולל ברקמה הרכה שלנו (לחיים, שפתיים). כתוצאה מזה, עם הזמן- ישנה ירידה בחשיפת החותכות העליונות (בדיבור ובחיוך) ועליה בחשיפה של השיניים התחתונות, כך ששיניים תחתונות נראות יותר בגיל מבוגר יותר. במצב כזה, ייתכן שבעיה שהייתה קיימת בקשת התחתונה ולא נראתה, תהפוך לנראית יותר בגיל מבוגר, ותפריע למטופל.
  • הטיפול האורתודונטי הסטנדרטי, גם אם הוא מודבק רק על לסת אחת, לרוב ישפיע גם על הלסת השניה, כיוון שהשיניים מגיבות לשינויים בצורה דינמית ועלולות ל״חפש״ איזון סגרי חדש. במידה ושתי קשתות השיניים לא הודבקו, האורתודונט לא יוכל לשלוט על השינויים שיתרחשו בלסת הלא מטופלת, ולא יוכל ל״נהל״ את תזוזות השיניים בלסת ללא הגשר.

מומלץ ללכת לאורתודונט מומחה שהוא בעל ידע נרחב, כישורים רבים ועבר הסמכה מקיפה, על מנת שיוכל להמליץ עבורכם על תוכנית הטיפול האופטימלית, ועל טיפול בשתי לסתות או באחת מהן…

לכל אחד מגיע לחייך בפה מלא.

למידע על ד"ר יוסי פרקש

מרפאת ד"ר יוגב "להיות בידיים טובות"​

שתפו מאמר זה

קביעת תור

התור אינו סופי וייקבע על ידי המרפאה

דילוג לתוכן