מניעת מחלות חניכיים

מחלות חניכיים

מחלות חניכיים – כיצד למנוע אותן?

עם קצת מידע על החניכיים ושמירה על הגיינת הפה נוכל לצמצם ופעמים רבות גם להימנע ממחלות חניכיים. מחלות שללא טיפול נכון ומקצועי (המלווה ובעצם נשען, על אחריות אישית לשמירה על בריאות הפה) עלולות להוביל לנזקים בלתי הפיכים.

מה תפקידן של החניכיים ?

החניכיים הינן המערכת האחראית על עיגון השיניים בלסת והיא מורכבת משלושה מרכיבים:

העצם האלבאולרית

כל לסת, העליונה והתחתונה מורכבת למעשה מעצם המחולקת לשניים ללא קו ברור המפריד ביניהן. העצם האלבאולרית אשר היא זו העוטפת את שורשי השיניים ויוצרת את העיגון המונע את יציאת או תזוזת השן ממקומה. עצם זו היא עצם פונקציונלית, ונספגת בהדרגתיות במידה והשן או השיניים האחוזות בה נעקרות או נושרות מסיבה כל שהיא.

העצם הבסיסית היא זו אשר קובעת את צורת הלסת, אליה יתחברו השרירים השונים, והיא אינה נעלמת גם אם כל השיניים או חלקן נעקרות או נעלמות כתוצאה ממחלת חניכיים.

הליגמנט הפריודונטלי

רקמת חיבור צרה וחזקה אשר קושרת בין השן והעצם האלבאולרית ומשמשת מעין בולם זעזועים, כך שהפעלת כוח או לחץ על השן אינה מועברת ישירות לעצם אלא נבלמת ע"י רקמה זו. ניתן לחוש בתפקודו של הליגמנט החשוב הזה, אם נאחז בשן בשתי אצבעות וננסה בעדנות לנענע את השן, נחוש בתזוזה קלה המעידה על גמישותו של "בולם הזעזועים".

החניכיים

אותה רקמה ורדרדה, המורכבת מאפיתל, רקמת חיבור ובחלקים מסוימים רקמת שומן, המכסה על עצם הלסת ושורשי השיניים ואשר מהווה בעצם מערכת אוטמת הנצמדת לשן ומונעת מעבר חיידקים לתוך העצם והגוף.

מערכת החניכיים מתפקדת באופן מושלם כאשר כל אחד ממרכיביה בריא ומתוחזק היטב.

תחזוקה לא מספקת של חלל הפה תוביל בסופו של דבר לדלקת חניכיים.

ג'ינג'יביטיס = דלקת חניכיים

זהו המצב השכיח ביותר, פוגע בלמעלה מ- 95% מהאוכלוסייה, והוא תלוי לחלוטין בשמירה על היגיינת פה נאותה. שלב זה ניתן לאבחנה ביתית בהתאם לסימנים הבאים:

  • חניכיים בריאות צבעם ורוד, חניכיים מודלקות צבעם אדום מבריק
  • חניכיים בריאות צמודות אל השיניים והעצם בעוד שחניכיים חולות נפוחות וניתן להרחיקן בקלות מהשן.
  • חניכיים בריאות אינן מדממות בזמן צחצוח או העברת חוט דנטלי בעוד שחניכיים חולות מדממות בקלות אם כי לזמן קצר.
  • חניכיים בריאות לא ידממו בזמן נגיסה על מאכלים קשים כגון תפוח או גזר בעוד שחניכיים מודלקות עלולות לדמם בקלות גם אם נלחץ עליהן עם האצבע.

בחלק מסוים מהאוכלוסיה, ג'נג'יביטיס שאינה מטופלת, תתקדם לשלב הבלתי הפיך הבא:

פריודונטיטיס = מחלות חניכיים

זהו השלב הפחות נעים של מחלת החניכיים הן מבחינת הסימפטומים והן מבחינת הטיפול. אופייני בד"כ לגיל מבוגר יותר אך יכול גם להופיע בילדים ומתבגרים.

התגברות והזנחת הדלקת מהשלב הקודם מביאה לספיגה של העצם האלבאולרית ויצירה של "כיסי חניכיים" וכתוצאה מכך לזיהום גם בליגמנט הפריודונטלי, להיחלשותו, לזיהום בעצם האלבאולרית ולספיגתה ההדרגתי, והבלתי הפיך במצב זה נבחין בסימנים הבאים:

  • החמרה בממצאים שצוינו קודם לכן.
  • השיניים הופכות להיות מעט יותר ניידות.
  • קושי בלעיסה כתוצאה מתזוזת השיניים.
  • פתיחת מרווחים בין השיניים שלא היו בעבר.
  • תזוזת שיניים ממקומן הקודם.
  • תחושת טעם לא טוב בפה וריח לא נעים המורגש בד"כ ע"י הסביבה (ולא תמיד מדווח).

ממה נוצרת מחלת חניכיים ?

דלקת החניכיים בשלביה הראשונים בלבד נגרמת כתוצאה מהצטברות של "לכלוך" על גבי השיניים. מדובר על הצטברות של רובד חיידקים הנצמד אל פני שטח השן והניתן להסרה בקלות ע"י מברשת שיניים. ניתן להרגיש אותו בקלות במגע של הלשון על פני שטחי השיניים לפני הצחצוח (השן אינה חלקה) ואחרי הצחצוח (השן חלקה).

רובד זה מכיל חיידקים אשר הרעלנים המופרשים מהם מפעילים את מנגנון הדלקת כפי שתוארה לעיל.

עם הזמן, רובד אשר אינו מוסר ביסודיות מהשיניים עובר תהליך של הסתיידות והתגבשות בעזרת מינרלים הנמצאים גם ברוק כגון סידן וזרחן והופך למשקע הנקרא "אבנית". אבנית זו ניתנת להסרה ע"י טיפול של שיננית מוסמכת או רופא שיניים. כפי שצוין מעלה, במקרים מסוימים קיימת נטייה של הפרט לאובדן עצם משמעותי יותר בתגובה לאותה דלקת המופעלת ע"י רעלני החיידקים, וכאשר רופא השיניים מזהה את המצב הבלתי הפיך הנ"ל בו עצם נעלמת מסביב חלק מהשיניים, הוא יפנה את המטופל לרופא מומחה לחניכיים (פריודונט) לבדיקה מעמיקה יותר.

הערות חשובות

לגנטיקה, כרגיל, השפעה ניכרת על הסיכוי ללקות במחלת חניכיים. מטופלים אשר במשפחתם היסטוריה של מחלות חניכיים חייבים בהקפדה יתירה בכל הקשור למניעה, ביקורים תכופים אצל השיננית, ביקורת תכופות ומעקב צמוד של הרופא המטפל.

עישון הינו אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בהאצת התקדמות מחלות החניכיים לסוגיהן. מעבר להשפעת הרעלנים והניקוטין, רקמות החניכיים אצל מעשנים סובלות מאספקת דם מצומצמת (ולכן מדממות פחות – העישון בעצם ממסך את חומרת מצב החניכיים) ומופע פיברוטי וצפיד יותר. גם מחלות מסוימות עשויות להחמיר מצב חניכיים לקוי ובראשן מחלת הסוכרת.

טיפולים לקויים כגון סתימות (שחזורים) וכתרים בעלי שוליים בולטים שאינם מותאמים היטב מהווים אכסניה להתפתחות מושבות חיידקים כמו גם מוקדי עששת (חורים) בשיניים.

במחקרים עדכניים נמצא כי למצב החניכיים השפעה ישירה על הבריאות הכללית של הגוף. חיידקים הנמצאים ברובד ובאבנית מגיעים למחזור הדם וכתוצאה מכך עולה הסיכון למחלות לב וכלי דם, ללידה מוקדמת, למשקל ילוד נמוך, נסיגת חניכיים וחשיפת שורשי השיניים, ריח רע מהפה ועוד.

לסיכום, מילת המפתח היא מניעה מניעה מניעה. קל, פשוט וחוסך הוצאות גבוהות, טיפולים קשים וכואבים, ומעניק בריאות טובה.

כותב: ד"ר אודי יוגב.

מאמרים קשורים:

כירורגיה ושתלים

רפואת שיניים לילדים ולנוער

איטום חריצים

מהם שתלים דנטליים

על דלקת חניכיים מחלות חניכיים ומה שביניהן

שתפו מאמר זה

קביעת תור

התור אינו סופי וייקבע על ידי המרפאה

דילוג לתוכן