טיפולי שורש אנדודונטיה

מה זה טיפול שורש ואנדודונטיה

במה בעצם מטפלים בטיפול שורש ?

השורש הינו אותו חלק בלתי נראה בשן הנמצא בתוך עצם הלסת, עטוף בחניכיים, ונושא עליו את כותרת השן הלבנה הנמצאת חשופה לחלל הפה.

השורש משמש בעצם כעוגן, והוא זה המאפשר לשאת את הכוחות העצומים המופעלים על הכותרת. בנוסף, דרך נקב זעיר הנמצא בקצה השורש חודרים אל השן כלי דם האחראים להזנת השן, וסיבים עצביים האחראים למנגנון ההתראה (הכאב) מפני פגיעה כל שהיא בשלמות השן.

מדוע צריך טיפול שורש ?

טיפול שורש נעשה בד"כ עקב :

• פגיעה משמעותית בכותרת השן כתוצאה מעששת, (חור בכותרת השן).
  • פגיעה משמעותית בכותרת השן כתוצאה מחבלה, או תאונה.

פגיעה בשלמות כותרת השן גורמת לחשיפת הרקמה האורגנית (עצבים וכלי דם) הנמצאת במרכז הכותרת ולהתפתחות תהליך דלקתי, הבא לידי ביטוי ברגישויות שונות כגון תגובת כאב לשתייה קרה או חמה, למזון מתוק, או לכאב ספונטני עז ביותר, לנפיחות ועוד.

• כצורך פרותטי / שיקומי ע"מ לבנות על השן כתר, גשר, או כל שיקום אחר.

קבוצות השיניים השונות (חותכות, ניבים, מלתעות, טוחנות) נבדלות האחת מהשניה בצורת הכותרת שלהן, בתפקודן בפה, ולפיכך גם במספר השורשים של כל אחת מהן.

לדוגמא לשן חותכת קדמית יש בד"כ שורש אחד.

לשן טוחנת יהיו בד"כ 2-3 שורשים.

ישנם כמובן מקרים יוצאי דופן בהם כללים אלו אינם נשמרים.

מה עושה האנדודונט (רופא שיניים בעל התמחות בטיפולי שורש) ?

בטיפול שורש רופא השיניים מבצע ריקון, ניקוי וחיטוי של התעלה המובילה מהנקב שבקצה השורש אל תוך הכותרת, מכל החומר האורגני המצוי בה, (עצבים וכלי דם קטנים) ולאחר מכן מילוי וסתימה (סתימת שורש) של התעלה בחומר דמוי גומי האוטם אותה ומונע חדירת זיהום לתוכה.

שן שעברה טיפול שורש דורשת שיקום כל שהוא. יש לדעת כי טיפול שורש גורם להחלשתה של השן והסיכויים לשברים בכותרת השן (ועקירתה כתוצאה מכך) גדלים בצורה משמעותית. זו הסיבה העיקרית לשחזור השן ע"י מבנה וכתר, שמטרתם הגנה מפני שברים, ובמקרים רבים גם לשיקום אסתטיקת השן.

האם טיפול שורש כואב ?

טיפול שורש, למרות שנחשב לטיפול קשה ארוך וכואב, איננו כזה. הרדמה מקומית טובה תחסוך מהמטופל תחושות כל שהן. שיטות הטיפול החדשניות שפותחו בשנים האחרונות מביאות לקיצור התהליך, והפיכתו לפשוט יותר.

האם ניתן למנוע את הצורך בטיפולי שורש ?

ברוב המקרים טיפול שורש נגרם כתוצאה מהזנחה של תהליכי עששת (חורים) במשך תקופה ארוכה. המסקנה היא כי ביקורות וטיפולים משמרים ופשוטים הנעשים בזמן, חוסכים את הצורך בטיפול זה, בטיפולי השיקום הקשורים אליו, ובהוצאה כספית נכבדה. לחצו לקריאה על טיפולי שינניות.

בזמן פעילויות ספורטיביות בעלות פוטנציאל גבוה לטראומה ופגיעה באזור הפנים והשיניים מומלץ להשתמש בסד (מגן) ספורטיבי יעודי, המקטין משמעותית את הסיכוי לטראומות ושברים מסוגים שונים בשיניים.

ניתן לרכוש מגינים פשוטים בחנויות ספורט או להזמינם אצלנו במרפאה בהתאמה אישית ומדויקת.

במרפאתנו האנדודונט, המומחה לטיפולי שורש הינו ד"ר יואל טלישבסקי אנדודונט (מומחה לטיפולי שורש) שעוסק במלאכת טיפולי השורש כחלק מתהליך שיקום הפה של ציבור מתרפאינו.

אפשר ללחוץ לקריאה נוספת בנושא:

מה זה חידוש טיפול שורש או טיפול שורש חוזר.