מה זה כתר זמני

כתר זמני

למה צריך כתר זמני ? מה זה כתר זמני ?

מתרפאים רבים חוזרים ושואלים על הכתר הזמני: מדוע צריך כתר זמני ? למה לא לעשות רק כתר קבוע ? מה המשמעות של כתר זמני ? למה גשר זמני ? מה זה שיקום זמני ?
בשאלות לעיתים עולה רתיעה מעצם השימוש במילה "זמני". מאמר קצר זה בא לענות על השאלות ולהפריח את החשש.

השמות השונים לכתר זמני

כתר זמני, כתר מעבר, כתר אבחנתי, כתרים זמניים, גשר זמני, שיקום זמני, שיניים זמניות, הם שמות נרדפים למצב בו לפני שמכינים את הכתרים הקבועים, רופא השיניים מוסר למתרפא כתרים שאינם קבועים, הם זמניים, ואיתם המטופל נותר לפרק זמן קצר או ממושך.
חשוב להבחין בין מצב בו הכתרים הזמניים הם על גבי השיניים הטבעיות של המטופל (עם ו/או ללא טיפול שורש ומבנה), לבין מצב בו הכתרים הזמניים הם על גבי שתלים.

תפקידי הכתר הזמני

כתר זמני על גבי שיניים טבעיות

כאשר מכתירים שן, הכתר הזמני ממלא מספר תפקידים:
התפקיד הראשון הוא הגנה על השן. במהלך הכנת השן לכתר, הרופא מקטין את ממדי השן באופן מבוקר ("השחזה"), על מנת להכין מקום לכתר הקבוע. כדי לשמור על השן המוקטנת בפני שבר, וכדי למנוע תזוזה של שיניים סמוכות והקטנת המקום, מוסר הרופא כתר זמני, המותאם במדויק לשן המושחזת, ומשחזר את הכותרת השלמה של השן. כך ניתן להגן על השן ועל המקום במהלך שלבי הכנת הכתר הקבוע וגם לאפשר תפקוד תקין שאינו פחות חשוב מהניראות והאסתטיקה (וזאת בלשון המעטה). הכתר הקבוע מוכן על ידי טכנאי שיניים, בהתאם למטבעים ("מידות") שנלקחו על ידי הרופא. שלבי ההכנה במעבדה נמשכים פרק זמן של בין שבוע למספר שבועות, בהתאם לסוג הכתר ולמורכבות הטיפול.

התפקיד השני של הכתר הזמני הוא לצורך הערכת המוכנות של השן לקבל כתר קבוע. ישנה חשיבות גדולה לשמר את השיניים הטבעיות של המטופל, אולם לעיתים יש צורך בהערכת המסוגלות של השן להישאר לתקופה ממושכת בפה, לפני שמכינים כתר קבוע (לדוגמה מעקב אחרי ריפוי לאחר טיפול שורש). במקרה כזה, השן תעבור הכנה לכתר, ויימסר כתר זמני לתקופה ממושכת, לעיתים של חצי שנה. בתום תקופת המעקב, תתבצע הערכה האם השן יכולה לקבל את הכתר הקבוע, או שהיא נפגעה כך שהיא אינה יכולה לשרת את המטופל ויש צורך לעקור אותה. במרפאת ד"ר יוגב אנו מקפידים על גישה טיפולית שמרנית שמעדיפה שיניים טבעיות על פני שתלים. כך שכתר זמני תומך בגישה הטיפולית השמרנית.

תפקידים נוספים של הכתרים הזמניים הם במקרים של טיפולים מורכבים או אסתטיים. במקרים אלה לשיקום הזמני יש תפקיד חשוב בהעברת תפקוד הפה ממצב של חולי (שיניים שחוקות, שיניים הרוסות כתוצאה ממחלת העששת או פגיעה בשיניים כתוצאה ממחלת חניכיים), למצב של בריאות. במצבים של בעיות אסתטיות מורכבות, הכתרים הזמניים מהווים כלי אבחנתי חשוב, וניתן לתכנן בעזרתם את מראה השיניים העתידי.

כתר זמני על גבי שתלים

השתל מהווה בסיס, עליו ניתן להתקין כתר קבוע, או להיעזר בו לתמיכה בתותבות.
לאחר פעולת החדרת השתל, יש תקופה של המתנה לריפוי ולבניה של העצם סביב השתל ("קליטה"). תקופת ההמתנה נעה בין 3-9 חודשים. במהלך תקופה זאת, לרוב השיניים החסרות אינן משוחזרות, והמטופל נותר עם שן חסרה, באזור ההשתלה. אפשרות נוספת, בייחוד כאשר שיניים רבות חסרות, היא שתותבת נשלפת חלקית משלימה את השיניים החסרות, ומאפשרת למטופל לחייך ולתפקד בחופשיות.
כאשר תקופת הריפוי הסתיימה, וניתן להתחיל לתכנן את השיקום הקבוע על גבי השתלים, יש צורך בתקופת הסתגלות עם כתרים זמניים, או גשר זמני. לאחר תקופה ממושכת בה לא התבצעה לעיסה על האזור מחוסר השיניים, המטופל צריך להסתגל לתחושה שיש שיניים. פעמים רבות הלשון והלחי התרגלו למרווח שהיה, וכעת הוא התמלא על ידי הכתרים. הלשון והלחי צריכות להסתגל שוב לנוכחות של שיניים.
תחושת הלעיסה על גבי שתלים (כתר על שתל) שונה מהתחושה המתקבלת כאשר לועסים על גבי השיניים הטבעיות. פעמים רבות המטופלים מתארים את התחושה "כאילו הם לועסים על גוף זר".
כדי לתרגל את הלעיסה ואת התחושה המתקבלת, יש צורך בחיבור של כתרים זמניים לשתלים. כך המטופל יכול להתרגל למצב בו יש שיניים עליהן הוא לועס, וגם לתחושה השונה המתקבלת מלעיסה על הכתרים.
לכן ההסתגלות קלה יותר, כשהיא נעשית עם כתרים זמניים. לאחריה ניתן לעבור לכתרים הקבועים, העשויים חרסינה, בקלות יחסית.

כיצד יודעים מתי נכון לפעול עם כתר זמני ומתי לא ?

מדובר בהחלטה מקצועית רפואית, הרופא המשקם (רופא שיניים עם התמחות בשיקום, התמחות שנמשכת כארבע שנים נוספות ללימודי רפואת השיניים) מגבש תוכנית טיפול מיטבית הן ברמה התפקודית והן ברמה האסתטית. בתוכנית הטיפול מחליט הרופא המשקם היכן ומתי נכון להיעזר בכתרים זמניים או גשרים זמניים וזאת בהתאם למצב הפה והשיניים, לגורמים שהביאו לטיפול, להרגליו וחייו של המתרפא ועוד.

ד
ד"ר נגה הראל

כותבת המאמר:

ד"ר נגה הראל, מומחית לשיקום הפה ומנהלת רפואית במרפאת ד"ר יוגב ומי שאמונה על החיוך היפה של מתרפאינו הגדולים.

שתפו מאמר זה

קביעת תור

התור אינו סופי וייקבע על ידי המרפאה

דילוג לתוכן