על דלקת חניכיים מחלות חניכיים ומה שביניהן

מחלות חניכיים פריודונטיטיס

מחלות חניכיים – או במילים אחרות מהי רפואת חניכיים? מה עושה מומחה למחלות חניכיים?

לפני שנכיר את התצורות השונות של מחלות ולדקות חניכיים – הקדמה קלה על הרקמות התומכות בשן – הפריודונטיום.

השיניים אינן עצם. הן איבר בפני עצמו המורכב מצמנטום (החלק החיצוני של השורש), אמייל (החלק החיצוני של הכותרת) ודנטין (השכבה הפנימית). הן ממוקמות בתוך מכתשית בתוך העצם של הלסת (הנקראת "העצם האלבאולרית") ומופרדות ממנה ע"י מקלעת של סיבים. אותם סיבים מאפשרים ניידות קלה גם במצב הכי בריא של שן – מרווח תנועה של 0.2 מ"מ לכל צד.

את כל הקומפלקס הזה, עוטפות החניכיים – רקמה רכה בצבע, עובי וקשיחות משתנים ובסמיכות משתנה לעצם והשיניים. בחלקן הסמוך ביותר לכותרת החניכיים הן אינן מחוברות אל השן וכך נוצר כיס קטן בין הרקמה לשן. אותו כיס עומקו 1-3 מ"מ במצב של בריאות, ויכול להגיע לעומקים דרמטיים בהרבה במצב של חולי.

מחלות חניכיים מרפאת דר יוגב
מחלות חניכיים מרפאת ד"ר יוגב | Alex Mit | Shutterstock

מה מצטבר על החניכיים?

על גבי השיניים מצטברים חיידקים. גם לאדם הנקי בגלקסיה עדיין יהיו חיידקים בפה. בשלבי ההצמדות הראשונים, מאד קל להסירם ממשטחים חלקים וחשופים וככל שהמשטחים מחוספסים יותר וחבויים יותר, כך קשה יותר להסירם. כאשר החיידקים מצליחים להצטבר בכמות מספקת ולזמן מספק, הם משפרים את אחיזתם והופכים לרובד (פלאק) ובהדרגה – קשים יותר ויותר להסרה. כאשר אותו רובד מתגבש ונעשה קשה הוא הופך לאבנית (תהליך של כשבועיים הצטברות על השן). גם לאבנית יש שלבים בהתבגרותה (4 שלבים) וגם היא קשה יותר להסרה משלב לשלב.

מהי דלקת חניכיים (להבדיל ממחלת חניכיים)

הינה מצב מאד נפוץ הקיים, לפי דיווחים שונים, אצל כ-90-95% מהאנשים. מדובר על תגובה דלקתית והפיכה של הרקמות הרכות המקיפות את השן. הרובד החיידקי (פלאק) גורם לגירוי קבוע של המערכת וגורמי דלקת שונים מצטברים בהתאם לכמות הרובד לצורך תקיפת הרובד.

בשל המבנה הייחודי של השיניים (איבר שנמצא למעשה חצי בגוף וחצי מחוצה לו) ומיקום הרובד – מאד קרוב לגוף אך לא בתוכו, הדלקת תהיה נוכחת באזור כל עוד קיים רובד.

סימנים של דלקת חניכיים הולכים ומחמירים ומתחילים באודם קל אשר מעמיק, הפרשה קלה אשר מתגברת ודימום שהופך להיות יותר ויותר קל לייצר. לרוב מלווה בריח רע מהפה.

אצל חלק מהאוכלוסייה – קשה לומר בדיוק איזה חלק כי מאמרים שונים מדווחים על מספרים שונים, אך מדובר על טווח שבין 10%-30% – דלקת חניכיים תתקדם למחלת חניכיים – פריודונטיטיס.

מחלות חניכיים פריודונטיטיס Periodontitis

ההבדל המשמעותי ביותר בין מחלת חניכיים לדלקת חניכיים הוא שבמחלת חניכיים יש כבר פגיעה ברקמות הקשות – קרי העצם. הבדל נוסף ומשמעותי הוא שהפגיעה הופכת להיות בלתי הפיכה. זהו המשך של המצב בו החניכיים מאבדות את חיבורן לשן ובו גם הסיבים המחברים את השן לעצם נהרסים ומתקבלת פגיעה אמיתית באחיזה של השן לעצם האלבאולרית.

כמו לכל דבר אחר, גם פריודונטיטיס מציגה דרגות שונות אצל אנשים שונים, והדעה הרווחת היום היא שלא כל אדם יכול להגיע לאותה דרגה של מחלה. יש צורך בנטייה גנטית להצגת מחלת חניכיים וכן נטייה גנטית לחומרה בה תתבטא המחלה.

חניכיים בריאות

חניכיים בריאות  הן בגוון ורוד (טווח צבעים משתנה) וקשיח, והעצם מגיעה כמעט לגובה הכותרת. אם ננסה היכנס עם מכשיר מדידה, נוכל לחדור כ 1-3 מ"מ בלבד:

חניכיים שניתן לחדור 1-3 מ"מ ilusmedical | Shutterstock

דלקת חניכיים

כאשר הרובד מצטבר ולא מוסר, מתחילה דלקת חניכיים. נראה כבר אודם קל סביב החניכיים. כפונקציה של חומרת הדלקת, האודם יעמיק, נתחיל לראות הפרשה מהחניכיים ודימום במגע. ניתן כבר לחדור בין החניכיים והשן כ 4-5 מ"מ. כמובן, אנו עדיין בשלב ההפיך ולכן, תגבור של היגיינה אורלית קפדנית וביקורים סדירים אצל השיננית ישיבו את המצב הבריא.

אם לא יחול שינוי לטובה, נמשיך לקבל החמרה של אותה דלקת, וכאמור – באנשים בעלי הנטייה לכך – נראה כבר התחלה של ספיגה לא הפיכה של הרקמות הקשות, כל הסימנים הכתובים קודם יחמירו והכיס יעמיק אל מעבר ל-5 מ"מ:

דלקת חניכיים, ניתן לחדור מעבר ל-5 מ"מ | ilusmedical | Shutterstock

מחלת החניכיים מזינה את עצמה

בהמשך החמרה וגם כאן – באנשים בעלי הנטייה לכך – נראה ספיגה משמעותית יותר של הרקמות הקשות התומכות, החמרה משמעותית של הדלקת ועומק הכיסים ופגיעה משמעותית במנגנון התאחיזה עד כדי ניידות של השיניים ופתיחת מרווחים בין השיניים:

‏‏מחלות חניכיים פריודונטיטיס | ilusmedical | Shutterstock

אחת הבעיות הגדולות היא שהמחלה מזינה את עצמה – ככל שהכיסים מעמיקים, יותר קשה לפנות משם את החיידקים המזהמים והם בתורם, הופכים לאלימים ומזיקים יותר לרקמות, מה שהופך את הכיס לעמוק יותר, וכן הלאה.

מהו הטיפול במחלות חניכיים?

הטיפול במחלת חניכיים הוא פונקציה של שיתוף הפעולה של המטופל ומיומנות הצוות המטפל.

כמובן שיש חשיבות לשלב בו איתרנו את המחלה, כמו גם לטיפול, איזון והסרה של גורמי הסיכון וגורמים המחמירים מחלת חניכיים, כמו:

1. עישון – כל דרגה מחמירה מחלת חניכיים.
  2. סוכרת לא מאוזנת.
  3. היגיינה אורלית לקויה.
  4. שינויים הורמונליים נשיים – הריון הוא דוגמה טובה.
  5. תרופות – תרופות מסוימות מגדילות את החניכיים ומייצרות כיס מזויף.
  6. מתח, מצב חיסוני לקוי, תזונה לקויה.

שלושת הגורמים הראשונים הם המשמעותיים ביותר.

*פשוט ללחוץ לקריאה על מניעת מחלות חניכיים

השלב בו מאתרים את מחלות החניכיים הינו גורם חשוב ומשפיע

איתור מוקדם של מחלת חניכיים

כאשר מטופל מאותר בשלבים המוקדמים ביותר של המחלה – כאשר מדובר עדיין על דלקת חניכיים בלבד, כל מה שדרוש הוא שיפור והדרכה בהיגיינה אורלית ומפגשים סדירים אצל השיננית בתדירות מותאמת למצב הפה.

איתור מוקדם של מחלת חניכיים
Alex Mit | Shutterstock

איתור בשלבים מתקדמים של מחלת החניכיים

בשלבים מתקדמים יותר וכאשר הכיסים מעמיקים מעבר ל-5 מ"מ, יהיה צורך בביצוע ניקוי מעט אגרסיבי יותר שעובד עמוק יותר ומתמקד בהסרת אבנית תת חניכית ועמוקה. הדבר מתבצע תחת הרדמה מקומית ומקבל שמות שונים: "ניקוי עמוק" \ הקצעת שורשים \ Scaling and root planning. לעיתים, בהתאם לאינדיקציה, ניתן להשתמש בתכשירים לשחרור מושהה (Slow release device) כגון פריוצ'יפ או ארסטין, אשר מטרתם שחרור חומרים אנטיספטיים\אנטיביוטיים בתוך הכיס על פני תקופה של מספר ימים, ושיפור תוצאת ההקצעה.

מחלת חניכיים טיפולים כירורגיים

כאשר הכנה ראשונית וטיפול שמרני אינם מספקים ועדיין נותרים כיסים עמוקים מ-5 מ"מ, יש כבר צורך בטיפולים כירורגיים מותאמים לאתרים השונים. קיימים ניתוחי חניכיים שמטרתם לצמצם את הכיסים באופן מכני וכירורגי. ישנם ניתוחים שמטרתם רגנרציה ובניית העצם (נקרא גם "השתלת עצם ") ויצירה מחדש של הרקמות התומכות סביב השן (נשמע נהדר, אך לא תמיד אפשרי לביצוע).

מחלות חניכיים הערה חשובה

חשוב מאד לציין שלצערנו, טיפולי החניכיים אינם מטפלים במחלה עצמה אלא בסימפטומים שלה. המחלה עצמה הינה מצב גנטי קיים שלא ניתן לשנות אלא לשפר את תגובת הגוף למצב הנתון. תפקיד הפריודונט (מומחה לרפואת חניכיים או למחלות חניכיים) והשיננית הוא ב"עיצוב" הפה והחניכיים כך שתחזוקת המטופל תהיה יעילה וטובה יותר. אך כל הטיפול הפריודונטלי נשען בראש ובראשונה על הבנה של המטופל לגבי החשיבות העליונה של תחזוקה ביתית מעולה, ביקורים קבועים אצל השיננית וצמצום גורמי הסיכון.

הכותב: ד"ר איל ביז'אוי רופא שיניים מומחה ברפואת חניכיים,

פריודונט במרפאת המומחים ע"ש ד"ר אודי יוגב.

פשוט ללחוץ לקריאה על שתלים דנטליים.

שתפו מאמר זה

שיתוף ב facebook