דר אודי יוגב בית איזי שפירא

בית איזי שפירא הממוקם ברעננה פועל לשיפור איכות חייהם של ילדים ואנשים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. בבית איזי שפירא מפתחים ומפעילים מגוון רחב של שירותים איכותיים המותאמים לצרכיהם הייחודיים של בעלי המוגבלויות, הן ילדים והן בוגרים. במסגרת זאת הוקמה בשנת 1989 מרפאת השיניים על שם נעמי ושמעון דיטקובסקי.

הצטרפותו של ד"ר אודי יוגב לבית איזי שפירא ברעננה

ד"ר אודי יוגב הצטרף לצוות מרפאת השיניים כבר בשנת 1992 ופעל בה בהתנדבות, לצד רופאים נוספים, עד לשנת 1997. בשנה זו מונה ד"ר יוגב למנהל המרפאה על ידי הועד המייעץ של מרפאת השיניים. ד"ר אודי יוגב ניהל את המרפאה במשך למעלה מ- 15 שנים, עד לשלהי שנת 2012 וכמובן שגם היום ממשיך להקדיש בהתנדבות מזמנו, יכולותיו וניסיונו למרפאת השיניים הכה מיוחדת. זאת כחלק מהמעורבות בקהילה של מרפאתו.

במסגרת עבודתו הן הרפואית והן הניהולית העמיק ד"ר אודי יוגב להכיר את צרכיהם המיוחדים של ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. ד"ר יוגב הוביל את הפיכת המרפאה למקצוענית ולמובילה בארץ בתחום הטיפול הדנטלי באוכלוסייה חריגה. המרפאה שינתה פניה והפכה ממרפאה המופעלת ע"י רופאים מתנדבים בלבד, לכזאת המופעלת ע"י צוות קבוע מקצועי מנוסה ומיומן הנתמך ע"י רופאים מומחים מתחום רפואת השיניים ומומחים להרדמה שחלקם פועלים בהתנדבות מלאה.

יחד עם השינויים הפרסונליים בתחום מקצועיות הרופאים והצוות המטפל ד"ר אודי יוגב ביצע גם שינויים מבניים והמרפאה שינתה פניה ממרפאה צנועה בעלת כסא טיפולים אחד וציוד הרדמה מיושן, למרפאה מודרנית חדשה משופצת ונגישה בעלת ציוד מתקדם ביותר בתחום רפואת השיניים ובתחום ההרדמה הכללית. נפח הטיפולים גדל באופן משמעותי ומתרפאים מכל רחבי הארץ, ובעלי מגוון עצום של צרכים מיוחדים זכו לקבל בה טיפול ברמה גבוהה ביותר.

ד"ר אודי יוגב פיתוח שיטות ייחודיות לטיפול בילדים

במסגרת החזון של בית איזי שפירא בכלל וחזון המרפאה בפרט, קידם ד"ר אודי יוגב את כל נושא פיתוח השיטות הייחודיות לטיפול בילדים בעלי מוגבלויות ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. כל סביבת הטיפול הונגשה והותאמה במיוחד לטיפול באוכלוסייה מיוחדת זאת. זאת לאחר מחקר שנעה בשיתוף עם ד"ר מישל שפירא בו נבדקה מידת ההתאמה של טיפול בשיטת "סנוזלן" ההולנדית.

ד"ר אודי יוגב הרחיב את פעילותו אל מחוץ לכותלי המרפאה והיה שותף במספר וועדות מטעם האגף לבריאות השן במשרד הבריאות, אשר בין היתר קבעו לרופאי השיניים בארץ את ההנחיות והסטנדרטים לטיפול בסדציה (טשטוש) ובהרדמה כללית.

העמקת הידע לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים – מערך ההדרכה לנותני השירותים הרפואיים

בנוסף ד"ר אודי יוגב הקים מערך שלם של הדרכה וקורסים בכדי להכשיר את אוכלוסיית המטפלים ונותני השירותים הרפואיים בדרכי הטיפול המיוחדות והמותאמות לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. לדוגמא הכשרת תלמידות קורסים לשינניות לטיפול בדרכים ייחודיות ומותאמות לאוכלוסייה. דוגמא נוספת הוא בניית קורסים המיועדים להכשרת רופאי שיניים לטיפול שיניים בהרדמה כללית שזכה להכרה מצד משרד הבריאות.

נקודת שיא נוספת היא פריצת דרך באופן שבו ניתן טיפול שיקומי למבוגרים בעלי צרכים מיוחדים החסרים חלק משיניהם או כולן, ואשר עד לאותה עת טופלו ע"י תותבות, כלומר באמצעות מכשור פשוט יחסית, אשר קשה להסתגל אליו, ואשר חלק גדול מאוכלוסייה זו כלל לא השתמש בו. המהפך היה שבירת הסטיגמות בנושא שיקום על-גבי שתלים לאוכלוסייה חריגה זו, מהלך אשר בה לידי ביטוי בהתקנת מכשור קבוע נתמך שתלים אשר אפשר גם לאנשים אלו לחייך באושר, להראות טוב בסביבה בה הם חיים, לאכול וליהנות מהאוכל כמו כל אדם אחר.

יוזמה זו של ד"ר אודי יוגב קראה תיגר על המדיניות המסורתית של משרד הבריאות ומשרד הרווחה שהתנגדו לה משיקולים שונים.

טיפול אורתודונטי לילדים עם צרכים מיוחדים

ד"ר אודי יוגב גם יזם ופיתח את הטיפול האורתודונטי לילדים עם צרכים מיוחדים. בתחילה בשותפות עם המחלקה ליישור שיניים באוניברסיטת תל אביב ובהמשך על ידי העסקת רופא מתנדב מומחה ליישור שיניים, מתוך אותה מגמה להעניק לאוכלוסייה המיוחדת את אותו הטיפול לילדים ונוער רגילים.

במשך כל תקופת פעילותו הן כרופא שיניים מתנדב והן כמנהל מרפאת השיניים בבית איזי שפירא ד"ר אודי יוגב יזם והשתתף באירועים שונים לגיוס תרומות לטובת המרפאה ובכל פעילות ואירוע שהיו בהם בכדי לקדם את נושא רפואת השיניים לאוכלוסייה ייחודית זו.

מרפאת השיניים בבית איזי שפירא קרובה לליבו של ד"ר אודי יוגב ובשנות פעילותו הרבות בה רכש ניסיון רב בכל הקשור לטיפול באוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, ומיומנות גבוהה בכל הקשור לטיפולי שיניים בהרדמה כללית וטשטוש (סדציה) לסוגיה. מיומנויות אלו באות לידי ביטוי גם בעבודתו היום-יומית במרפאתו (מרפאת ד"ר יוגב במרכז גירון ברעננה), הזוכה בשל כך להצלחה רבה גם בקרב האוכלוסייה הרגילה.